סקירת ספרות



פרויקט-תקשורת וחברה
נושא: דיסני- דמות "האחר".
דילמה: האחר- בין הכלה להדרה, האחר- בין הקבוצה ליחיד.
שאלת מחקר: אילו דפוסים יש לדמות "האחר" בסרטי דיסני?


מאמרים אקדמיים  בנושא וולט דיסני וייצוג האחר:

מאמר מס 1:
נשים יפות סטריאוטיפים מכוערים: דימויי נשים בפרסום הישראלי
דפנה לימש


מתוך המאמר:
אידיאל היופי: הפרסום מציג יופי נשי אידיאלי. אשליה של שלמות מוחלטת נקייה מכל פגם ללא קמטים, צלקות, שיער על הגוף והפנים, עור שומני, שומן.
ייצוג הינו דימוי, שיקוף או שחזור של דבר מה בעולם "האמיתי". ייצוג הנשים בסרטי דיסני הוא שהן בדרך כלל במטבח, בחדר הכביסה, במקלחת או בחדר השינה.
ההבנייה החברתית של המציאות היא שהתקשורת מבנה לצרכנים מציאות ולא מציגה אותה כפי שהיא באמת. בישראל יוצרים המפרסמים מציאות בה הנשים חסרות אונים, תלותיות, חסרות תועלת, רגשניות, פגיעות, כנועות, ילדותיות וטיפשות.
*מאמר זה רלוונטי לעבודתי מכיוון שדמות "האחר" בכל סרטי דיסני\סרטים בכלל, היא ההפך מאידיאל היופי.

מאמר מס 2:
"הנעדרים והנוכחים"
פרופ' ענת פירסט, גב' חווי ענבר-לנקרי, סמנכ"ל מחקר ופיתוח.
2013
מתוך המאמר:
הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו שמה לה למטרה לעסוק בנושא הגיוון התרבותי בשידורי הערוצים המרכזים שבפיקוחה. הרשות רואה בקידום גיוון תרבותי בשידורי אחת המטרות הציבוריות המרכזיות שעליה לקדם.
בהשוואה לנתוני המחקר הקוד ניכרת עלייה בשכיחות הופעת של מספר קבוצות : ניכרת עליה בשיעור הדמויות מקרב הדתיים הלאומיים בכל הז'אנרים (למעט דרמה). ניכרת עליה  בשיעור ייצוג הדמויות מקרב העולים בתכניות המציאות והשעשועונים וכן עלייה קלה בתכניות הבידור . ניכרת עליה בשיעור ייצוג הנשים בדרמה בחדשות ובתכניות המציאות . חלק מקבוצות המיעוט, ערבים, נשים, ובתכניות האקטואליה והתחקיר גם עולים, זכו לאייטמים ארוכים יותר בממוצע, בהשוואה לקבוצות הדומיננטיות. בהשוואה למחקר הקוד, נשים ומזרחים זכו לאייטמים ארוכים יותר בתכניות האקטואליה והתחקיר. נמצאה אינדיקציה לעלייה באור' האייטם ג של דמויות הערבים בחדשות ובתכניות אקטואליה ותחקיר (בהשוואה לנתוני 2004&2003 .(ממצאי אלה עשויי להעיד על המאמר שעשו הזכייניות להביא לפריים טיים גם דמויות מקבוצות מיעוט ולאפשר לה ביטוי נרחב יותר ומשמעותי יותר.

הממצאים מצביעים על היעדר גיוון תרבותי מספק. ניתן לזהות הבדלים חדים בין קבוצות הרוב לבין קבוצות המיעוט. המאמץ לשפר את הגיוון התרבותי צריך לשלב ניסיון להציג חברי קבוצות מיעוט, במגוון סיטואציות, במגוון נושאים, ובמאפייני התנהגות שונים.
*מאמר זה רלוונטי לעבודתי מכיוון שקבוצות המיעוט המוזכרות במאמר הם "האחר" בחיים שלנו ובתוכניות ריאלטי.


מאמר מס 3:
"וולט דיסני: מסרים פאשיסטיים ותת הכרתיים בסרטיו".
מריאל רון
2005
מריאל רון טוען שהמסרים החבויים של דיסני כוללים מוטיבים רבים של האידיאולוגיה הפאשיסטית וסטריאוטיפיזציה שלילית, בעיקר על רקע גזעי ומיני, של דמויות "הרעים" בסרטים.
הגזענות במלך האריות סובבת סביב דמויות הצבועים. אזור המחיה של הצבועים תחום ורטיקלית ללא צמחיה ומזכיר אזור תעשיה אורבני והמיתוס המתקבל אצל כולם שהם הדמויות הרעות בסרט. תושביו מוצגים כטיפוסים מפוקפקים, המאורגנים בכנופיות, בעלי נטיות קרימינליות ושפת רחוב נמוכה שבדרך כלל מוצגת בסרטים באזורים רוויים באלימות ופשע. הקולות של הצבועים הראשיים הם קולותיהם של השחקנית וופי גולדברג (whoopi goldberg) וצ'יץ' מרין (cheech marin), שחורה והיספני, סטריאוטיפ ברור של שכבות המצוקה בארצות- הברית שבהן רמת הפשע גבוה. סקאר שנעזר בצבועים כדי לאחוז ברסן השלטון, מוציא אותם מה"גטו" שלהם ומשחרר אותם מהצורך לחיות כאוכלי נבלות לדרגת מקבלי שירות מהלביאות. כשהשכבה החלשה יוצאת מהגטו ומתפשטת בממלכה, חורבן מתפשט והסוואנה הפורייה הופכת לצחיחה. מסקנה, השכבות החלשות
צריכות לדעת את מקומן ולהישאר בו.                               
-ההבנייה החברתית של המציאות שיוצרים לנו הסרטים היא שכל ה"רשעים" בסרטי הקולנוע של דיסני הם רווקים, וגם מערכות הנישואין של המלכות הנ"ל לא ממש מתפקדות כראוי. *מאמר זה רלוונטי לעבודתי מכיוון שהיא מדברת על "הרעים" בסרטים ועל הגזענות בסרטים.   המאמר מסביר כיצד מוצגת דמות האחר בסרטים, לדוגמא, הצבועים במלך האריות.

מאמר מס 4:
תיווך "האחר האתני" בסרטי דיסני: מבט פוסט־קולוניאליסטי על הדמויות המתווכות בפוקהונטס ובמולאן
דפנה מייסי
2012
מתוך המאמר:
התרבות המערבית כיום היא דומיננטית, ומציגה את ערכיה כאילו הם השולטים מתוקף הסדר הטבעי של העולם. במסגרת זאת, הגבר הלבן, הנוצרי וההטרוסקסואל שהצליח לנכס לעצמו מעמד של שליט, מגדיר עצמו כדומיננטי, ואילו את השונים ממנו הוא מגדיר כ"אחר", ובכך מקבע אותם בעמדת נחיתות ביחס אליו.
-כדי להבין שהפנים שדיסני הציגו לעולם בשנים אלה היו פני המערב הלבן הטיפוסי. בנוסף, דמויות המשנה האתניות הבודדות שניתן היה לאתר 4 והן זכו רק לייצוג משני בסרטי דיסני בתקופה זו הוצגו באופן סטריאוטיפי, ולרוב שלילי או מרומז. כדוגמה לסטריאוטיפיזציה זו מביאים אלינור ביירן ומרטין מק'קווילן את דמויות האמריקאים הילידים בפיטר פן )1953, Pan Peter .)לדבריהם, בסרט זה דמויות המשנה של האמריקאים הילידים הן קריקטורה סטריאוטיפית של ישויות פרימיטיביות הדוברות בהברות בודדות, ושעורן נצבע באדום באופן גרוטסקי כדי לבטא את הרעיון המגוחך, ששונותן נובעת ממחשבות זימה הרוחשות בראשיהן, שגורמות להן להסמיק תמידית )and Byrne 5 107-106 McQuillan .)כאמור, בתקופה זו סרטי דיסני המצוירים ממעטים להציג ישירות אתניות, ובמקרים המועטים שדמויות אתניות מצוירות כן מופיעות, ייצוגן בעייתי.
*מאמר זה רלוונטי בעבודתי בגלל שמדובר על זה שהפנים שדיסני מציגות הם פני המערב הלבן הטיפוסי-ההפך מדמות "האחר".


מאמר מס 5:
"על ההדרה: ייצוגים תקשורתיים של קבוצות מיעוט"
קמה עמית ופירסט ענת
2015
מתוך המאמר:
שאלת היחסים שבין דימויים בכל סוגי הטקסטים – באמנות, בספרות, בתאטרון, בתקשורת – לחברה שהם מייצגים, העסיקה וממשיכה להעסיק את מיטב התאורטיקניים לאורך ההיסטוריה האנושית. היא גם בלבו של העיסוק הפרטי של כל אחד ואחת מאתנו. איך יצאו תמונות החתונה? כמה "חופשי ומאושר" אני נראה בתמונות מהטיול האחרון שהעלתי לפייסבוק? האם אני נראית סקסית מספיק )אבל לא זנותית מדי( באינסטגרם? ותראו את התמונות המשגעות של הבן/האחיינית/החתול/הנכדה/בן הזוג בנייד שלי ומה הן אומרות על מי שאני ועל איך הייתי רוצה שהעולם יראה אותי? על הרצף שבין הפרטי לחברתי ייצוגים תקשורתיים נמצאים בלב השיח התרבותי, כפי שקמה ופירסט מיטיבים לפרוש לפנינו.
*מאמר זה רלוונטי לעבודתי מכיוון שהוא מדבר על המראה שלנו, שהוא מאוד חשוב לכולנו והוא פרט מאוד מרכזי בחיים של כולנו. זה מתקשר לעבודתי מכיוון שהמראה של "האחר" הוא חלק עיקרי ממה שמאפיין אותו והופך אותו ל"אחר".




טקסטים תקשורתיים בנושא וולט דיסני וייצוג האחר:

כתבה מס 1:
 "משלגיה ועד מואנה: המהפכה של גיבורות דיסני לאורך השנים"
13 רשת
2017
סיכום:
"שלגיה" הוא בסופו של דבר סיפור על יופי חיצוני ובעזרתו שלגיה זוכה בסוף השמח שלה, שכן יופיה הוא זה שגרם לגמדים להציג אותה בארון זכוכית במקום לקבור אותה, ולקבל נשיקה מהנסיך, אפילו בהיותה חסרת רוח חיים.
ק משם הסרט אפשר להבין שכאן דיסני לקחו את היופי והפאסיביות לגבהים חדשים בעלילה ובאפיון הגיבורה. גם הפעם יש לנו מרשעת שמובלת ע"י התכונה הנשית הסטריאוטיפית קנאה. מליפיסנט נעלבת כי לא הוזמנה לחגיגות הולדת הנסיכה, ולא תעצור בכלום במשך 16 שנים כדי לנקום. גמול מידתי. הברכה הראשונה שמעניקות הפיות הטובות לאורורה אינה בריאות, אושר, או אינטיליגנציה, אלא יופי (בין היתר, היא גדלה להיות בעלת מותן דקה להחריד). הפיה שנחלצת לעזרת התינוקת לאחר שמליפיסנט מקללת אותה למוות, לא מעניקה לה עצמה דרך לשבור את הקללה - אלא לגבר שיאהב אותה. סצינת המפגש ביער, שגורמת לאורורה להתאהב נואשות בנסיך מעט מטרידה. הנסיך צופה בה בעודה לבדה ביער, מתגנב אליה, נוגע בה ללא ידיעתה, ואפילו כשהיא נבהלת ומנסה להימלט מאחיזתו, הוא מתעלם ומחזיר אותה אליו שוב ושוב. היא נענית לחיזוריו לבסוף אבל המסר בעייתי מאוד. למעשה, אורורה מתאהבת עד כדי כך, עד שאפילו כשהיא מגלה שהיא נסיכה, ושיש לה זוג הורים חיים, היא מתמוטטת רגשית בשל אהבתה לגבר שזה עתה פגשה. אבל בסוף היום שוב הנסיך מציל את המצב, כולם מאושרים, ורק הפיות הטובות ממשיכות להתמקד בדברים החשובים באמת: צבע השמלה של אורורה.
*כתבה זו מתקשרת לעבודתי בכך שמסופר לנו על אורורה ומליפיסנט ועל המאפיינים שלהם שהופכים אותם לדמות האחר.







כתבה מס 2:

"ילדי אמריקה מתלהבים מהנסיכה המצוירת השחורה
מאקו
2009
סיכום:
אחרי אינספור נסיכות בעלות עור לבן בוהק, אולפני וולט דיסני יישרו קו עם הטרנד האפרו-אמריקני ויצרו נסיכה מאויירת שחורה ראשונה. שמה של הנסיכה החדשה היא טיאנה, והיא הספיקה לכבוש במהרה את לב ילדי ארצות הברית, שדווקא מתלהבים מהשינוי המרענן בקרב גיבורי הילדים.
שחור הוא ללא ספק הדבר הבא: לאחר השיגעון שהובילו אופרה וינפרי וברק אובמה החליטו באולפני דיסני לרכב על גל ההצלחה של הטרנד האפרו-אמריקני. לאחרונה הם השיקו את הנסיכה המצוירת החדשה "טיאנה", בעלת צבע עור כהה למדי, הכובשת את ליבם של ילדי ארצות הברית. הנסיכה טיאנה מככבת בסרט החדש של דיסני "הנסיכה והצפרדע", שהפך לנצפה בקרב הצעירים במדינה. "יש פעם ראשונה לכל דבר, ואני חושבת שזאת התחלה טובה", אומרת תלמידה אמריקנית מלוס אנג'לס. אך למרות פריצת הדרך של דיסני בכל הקשור לכוכבים מצובירים בעלי רקע אתני שונה, זוהי רק הפעם הרביעית בה מוצגת נסיכה בעלת מוצא שונה. הנסיכות האתניות שהוצגו עד כה היו פוקהונטס האינדיאנית, מולאן הסינית, ו-יסמין הנסיכה האוריינטלית בסרט אלאדין. *כתבה זו מתקשרת לעבודתי מכיוון שכתוב על שינוי שנעשה בסרטי הדיסני בהקשר לדמויות האחר. לאחר שנים שהנסיכות היו בעלות עור לבן ובוהק, ייצרו את הנסיכה הראשונה השחורה,טיאנה.

כתבה מס 3:
"רעיון האהבה הרומנטית, שתדלק אי אלו קלאסיקות של דיסני, מוחלף בשנים האחרונות בנסיכות נטולות נסיך, אבל מלאות בשאיפות על הגשמה והעצמה. אך האם האהבה באמת נעלמה או שמא רק שינתה צורה?"                                                                                                             הארץ 2017
סיכום: את רעיון האהבה הרומנטית הטוטאלית שתִּדְלֵק אי אלו קלאסיקות דיסנאיות, החליפו פתאום נסיכות נטולות נסיך, אבל מלאות בשאיפות וחלומות על הגשמה והעצמה. את רעיון האהבה הרומנטית הטוטאלית שתִּדְלֵק אי אלו קלאסיקות דיסנאיות, החליפו פתאום נסיכות נטולות נסיך, אבל מלאות בשאיפות וחלומות על הגשמה והעצמה.
דוגמאות מהכתבה:                                                                                                          
היפיפייה והיחפן- כלבת קוקר ספנייל מיוחסת מתאהבת בכלב רחוב רב־קסם וחולקת איתו מנת ספגטי ומאוחר יותר את חייה.
היפיפייה הנרדמת-שוב אם חורגת מרשעת המקנאה בגיבורה.                        
חתולים בצמרת-שוב חיית מחמד מבית טוב, הפעם חתולה פלוס שלושה חתלתולים, נענית לחיזוריו של חתול רחוב ונקלעת עמו להרפתקה מחוץ לאזור הנוחות.                                                   
 כתבה זו מתקשרת לעבודתי מכיוון שמופיעות דוגמאות לדמות האחר משלושה סרטים.
                                                                                                           
                                                  
כתבה מס 4:
"5 מיתוסים שדיסני סיפר לנו על אהבה"                        
מאקו 2018
סיכום: האישה היחידה שיודעת דברים ושלא חוששת לעשות שימוש בידע שצברה היא מכשפה. ואתן יודעות מה קורה למכשפות: הן נשלחות למערה או לטירת הקוצים שלהן, ונותרות עם כל הידע והכוח הזה לבד.                                                 
אמהות חורגות, בנותיהן רעות הלב, מכשפות ממורמרות – כל הגוורדיה הנשית שסביבך רק רוצה לשים לך רגל, או למדוד את נעלי הזכוכית במקומך.                

כתבה זו מתקשרת לעבודתי מכיוון שמדובר על דמות האחר, המכשפה, האחיות והאמהות החורגות ועוד.

תגובות